Ram Setu – Ramin most – je jedna nevjerojatna konstrukcija u Indijskom oceanu, 48 km dugačak podvodni most koji se proteže od Rameshwarama, jugoistočnog vrha indijskog poluotoka do Talaimannara, sjeverozapadnog vrha Sri Lanke.
Ime Ramin most ima korijene u hinduizmu. Prema indijskom epu Ramajani, biografiji boga Rame, most je sagrađen na Ramin zahtjev da bi njegova vojska mogla preći sa indijske obale na obalu Sri Lanke. Rama je išao spasiti svoju ženu Situ koju je oteo demon Ravana, a koji je ujedno bio i kralj Sri Lanke. Kaže se da su most podržavale plutajuće pješčane stijene koje su bogovi poslije potopili i koje danas tvore pješčani sprud.
Koordinate: 9.1210° N 79.5217° E
Gradnju mosta detaljno opisuje ne samo Ramajana, već i drugi čuveni spisi poput Mahabharate, Skanda Purane, Sthala Purane i još neki drugi.
NASA (National Aeronautics & space Administration, SAD) dala je u javnost satelitske slike koje prikazuju prekrasan ljudskom rukom izgrađen most iz davnih vremena između Sri Lanke i Indije.
Mnogi povijesni spisi, kovanice, stariputopisi, reference iz rječnika, starereligijske karte pokazuju kako hindusismatraju ovaj most svetim.
Most odvaja zaljev Mannar (na jugozapadu) od Palk Straita (na sjeveroistoku).
Sa religioznog stajališta, Ram Setu je jedno od najvažnijih mjesta hodočašća Hindusa, a naziva ga se i Setumandiram – most hram. Skanda Purana, najduža od svih Purana, ima cijelo poglavlje koje u detalje opisuje značenje mosta. Navedeno je kako su most blagoslovili Shiva i Vishnu i opisuje se kako hodočašće sa ceremonijama kupanja, pa i sama posjeta, viđenje ili prisjećanje na ovakvo mjesto može donijeti oslobođenje od ovog materijalnog svijeta.
Sa stajališta razvoja civilizacije, Ram Setu je od najveće važnosti za indijsku, ali i svjetsku civilizaciju. Indija danas može biti ponosna da predstavlja najstariju kontinuiranu i danas živuću civilizaciju, a Ram Setu je doslovno monumentalna ikona tog kontinuiteta i podsjetnik je na njenu slavnu prošlost.
Ram Setu je privukao pažnju oceanografa nakon Tsunamija u Indijskom oceanu 2004. godine. Nekoliko modela softverskih simulacija je pokazalo da je most efikasno zaštitio zapadnu obalu Indije od velikih šteta tako što je preusmjerio energije Tsunamija.
Nedavno je ponovo došao u centar pažnje, ovaj put zbog lošeg razloga. Budući da Ram Setu predstavlja barijeru u moru, brodovi srednje veličine i veliki brodovi ne mogu ploviti vodama između istočne i zapadne obale Indije, već moraju oploviti veliki dio Sri Lanke. Da bi izbjegla takvu kružnu plovidbu, vlada Indije je odlučila napraviti jedan kanal za brodski prijevoz da bi brodovi srednje veličine izbjegli plovidbu oko Sri Lanke i na taj način je skratili za 350 km i 22 sata. Projekt se zove «Setu Samudram Ship Channel project».
Da bi se izgradio taj kanal specifične konfiguracije izabrana je jedina od šest mogućih alternativa, koja će nanijeti štetu Ram Setu. U isto vrijeme postoje i druge izvedive alternative koje podrazumijevaju izgradnju kanala, ali bez da se razori most.
Nakon pitanja nasljeđa i tradicije, tu su pitanja zaštite okoliša, socijalno-ekonomska, geo-politička pitanja, pitanja strateške sigurnosti i neka druga koja su postavili stručnjaci glede dizajna tog projekta.
Iako je razumljivi ekonomski značaj Setu Samudram Ship Channel projekta (SSC), sadašnji dizajn projekta pretpostavlja potpuno uništenje ovog drevnog mosta koji predstavlja vrlo davni i cijenjeni dio povijesti civilizacije. Osim što predstavlja razaranje najcjenjenijeg simbola drevnog nasljedstva civilizacije, SSC projekt će izazvati veliku štetu flori i fauni.Već u prvoj fazi projekta su ubijane rijetke morske životinje poput kitova.
Svaka zemlja bi se trebala truditi zaštiti svoju kulturu i nasljeđe i to je ono što se pokušava u cijelom svijetu. Niti jedan politički, ekonomski, religiozni ili globalni razlog nije opravdanje za uništavanje.