Haridvar
Prema hinduističkoj mitologiji Haridvar je jedno od sedam najsvetijih mjesta jer se vjeruje da su Bogovi u Haridvaru ostavili tragove svojih stopala. Prema svom geografskom položaju on predstavlja vrata prema još trima važnim mjestima hodočašća države Uttrakhand, Rišikešu, Badrinathu i Kedarnathu. U starim spisima nazivan i Majapur, Gangadvar i Mokšadvar, Haridvar uvijek ostaje najvažnijim mjestom hodočašća za Hinduse.
Haridvar leži u podnožju Himalajskog područja Šivalik, a legenda kaže da je Gospod Šiva poslao Gangu da utaži žeđ ljudima tako što ju je ispleo iz svoje uvezane kose (punđe) pa se ona spustila u polja Haridvara. Odavde Ganga nastavlja prema istoku i jugu kroz Ilahabad (Prajag), Varanasi, Patnu i Kalkutu sve do Ganga Sagara, gdje se spaja s oceanom.
Tijekom čitave godine posvećenici i vjernici iz cijelog svijeta dolaze u Haridvar radi hodočašća, izvode puđe, molitve i obredna kupanja.
No, posebna prigoda za hodočašće i ono po čemu je Haridvar poznat su Kumbh i Ardh Kumbh Mela (riječ mela znači sajam) koje se održavaju svakih 12 godina solarnog ciklusa. Tada se milioni posvećenika i posjetitelja uranjaju u najsvetiju indijsku rijeku kako bi postigli oslobođenje. Uz to jedan od najljepših prizora u to vrijeme je pjevanje Aarti (molitve) na Har ki Pauri ghatu (ghatovi su ulazi/prilazi/stepenice na Gangu) sa stotinama sudionika i uljanicama koje plutaju niz Gangu.
Što je Kumbha Mela
Kumbha Mela je masovno hodočašće na kojem sudjeluju milijuni ljudi. Događa se svakih 12 godina na 4 lokacije koje se izmjenjuju: Prajag (Ilahabad) gdje se spajaju rijeke Ganga, Jamuna i Sarasvati, Haridvar na Gangi, Uđain na rijeci Kšipri i Nasik na rijeci Godavari. Ardh Kumbha Mela se održava svakih 6 godina u Haridvaru i Prajagu, a Purna (potpuna) Kumbha Mela se uvijek održava u Prajagu svakih 12 godina. Maha Kumbha Mela (velika Kumbha Mela) dolazi nakon svakih 12 Purna Kumbha Mela (svakih 144 godine) i održava se također u Prajagu (Maha Kumbha Mela je bila 2001. godine, na njoj je sudjelovalo oko 60 miliona ljudi, čineći tako najveće okupljanje ljudi na svijetu). Zadnja Kumbha Mela je bila Ardh Kumbha Mela u Prajagu 2007 godine i okupila je više od 17 milijuna hodočasnika. Ove će se godine od veljače do travnja u Haridvaru održati Ardh Kumbha Mela.
Porijeklo naziva Kumbha Mele
Prema drevnim tekstovima iz Purana, devasi i asure (bogovi i demoni) su miješali ocean kako bi dobili amrit (nektar besmrtnosti). Nakon što su skoro uništili svijet ipak su dobili posudu nektara, no tada je počela užasna borba oko toga kome će nektar pripasti. Tijekom te borbe, Đajanta, Indrin sin je nosio kumbhu amrita (riječ kumbha znači posuda) i iz nje su četiri kapi pale na zemlju u Prajagu, Uđainu, Nasiku i Haridvaru. Tragajući za „nektarom besmrtnosti“ odnosno samorealizacijom i oslobođenjem duhovni tragaoci posjećuju ta četiri mjesta, a pri posebnim konstelacijama na njima se održavaju Mele.
Obredno kupanje i okupljanje svetaca
Kupanje u svetim rijekama tijekom Kumbha Mele smatra se vrlo značajnim dijelom života svake duhovne osobe jer donosi čistoću tijela i duše i vodi ka oslobođenju. Majci Gangi se predaju svi grijesi da ih pročisti, ali na dar joj se nude i dobra djela i molitve. Još jedna značajna stvar je da se na Kumbha Melama već tisućama godina na tim istim mjestima okupljaju sveci i prosvijetljeni učitelji. Jedinstvena je to prilika kada se na jednom mjestu u isto vrijeme nađu Mahatme, Paramhanse, prosvjetljeni učitelji, sadhui… i tako već tisućama godina. Kaže se da svako zrno pijeska na Kumbha Meli nosi neizmjeran blagoslov jer ga je dotaknulo stopalo sveca, zrak koji se udiše nosi blagoslov jer je vjetar ga donio sa tijela nekog sveca. Mjesta su to gdje legende i priče nisu daleki i nedostižni već postaju život i svakodnevnica.
Mahamandalešvar Paramhans Svami Mahešvarananda
Svamiđi sa svojim učenicima sudjeluje na Kumbha Melama, gdje se tradicije i religije stapaju u jedno, ono iz čega su proizašle, Sat Sanatan Dharmu, a duhovni život dobiva još jednu dimenziju sreće i ispunjenja koji daju poticaj za nastavak putovanja prema cilju svakog tragaoca - Atma Gjani.
2007. Ardh Kumbh Mela u Prajagu
“U prisutnosti Mahatma i okružen duhovnim tragaocima svačije iskustvo je da Zemlja nije toliko tvrda, a Nebo nije tako daleko.”
Paramhans Svami Mahešvaranandađi – inauguracija u Sarvabhaum Sanatan Dharma Đagadgurua
10. travnja 1998. godine Paramhans Svami Mahešvaranandađi je od "Svjetskoga vjerskoga parlamenta" dobio naslov Sarvabhaum Sanatan Dharma Đagadgurua - duhovnog učitelja svijeta.
Bila je to ceremonija pjevanja vedskih mantri, jagje i havana, izvedena je sveta puđa, a za abišeku je upotrijebljena voda iz 25 različitih rijeka. Jogačarija Prabhakar Mishra, predsjednik organizacija “Universal Sanatan Foundation” i “World Religious Parliament” (Svjetskog vjerskog parlamenta) svečano je i uz
oduševljenje svih prisutnih proglasio Pramhansu Svamija Mahešvaranandu “Sarvabhaum Sanatan Dharma Đagadguruom”.
Svamiđijev govor nakon proglašenja
Sarvbhaum Sanatan Dharma Đagadguru Paramhans Sri Svami Mahešvaranandađi se obratio publici riječima blagoslova: “OM Gurur Brahma, Gurur Višnu, Gurur Devo Mahešvarah Gurur Šakšat Parabrahma, Tasmei Sri Guruve Namah – Sanatan dharma adi anadi dharm hain. Sanatan Dharma znači vječna dharma, vječna dužnost, religija i odnos. Religija je usko vezana uz riječ “realizirati” (ostvariti), stoga realizirajte svoju vezu, svoje prave rođake, svoj položaj u prirodi i univerzumu. Realizirajte svoje jedinstvo s Bogom i svim živim bićima. Religije i duhovne prakse su izgradile temeljnu podlogu svakodnevnog života u Indiji. Duhovna dharma ne znači povlačenje od svijeta, baš nasuprot, znači približiti se čovječanstvu. Nije nam želja nikoga preobrati već radije uvjeriti ljude dobrim primjerom življenja. Stoga mnogi sveci i jogiji putuju u druge krajeve svijeta da bi podijelili poruku duhovne istine i jedinstva čitavom ljudskom rodu. Želimo pokazati ljudima put ka fizičkom, mentalnom, socijalnom i duhovnom izlječenju. Put koji vodi do najvišeg cilja, spoznaje Boga. Zahvaljujem se Svjetskom vjerskom parlamentu na najvišoj časti koju su mi ukazali i molim se svemogućem Gospodu da mi podari ispravne zamisli i dijela na tom položaju, kako bih širio svjetlo Sat Sanatan Dharme i vječnih vrijednosti duhovne istine širom svijeta. Posebno upućujem svoju zahvalnost predsjedniku parlamenta, Brahmriši Ačarji Prabhakar Mishri zbog njegovog neprekidnog rada i truda u službi čovječanstvu. Molim se za njegovo zdravlje, dug život i Božji blagoslov za njegove buduće aktivnosti. Ali prije svega želim dati svoje skromne Praname (pozdrave) mojem voljenom gurudevu Paramhansi Svamiju Madhavanandađiju, onome tko me doveo do ovog visokog položaja.”
Dodijeljeni naslovi
Prema želji predsjednika parlamenta, Svamiđi je dodijelio naslov "Sanatan Dharma Mahamandalešvara" Siddha Babi iz Allahabada, Sant Svami Parmanandađiju iz Haiderabada i Svami Ram Krišna Das-điju iz Morene. Također je dodijelio naslov "Višva Gaurav" Yogešvar Paramhansi Svamiju Adgadanandađiju i Đagadguruu Ramanandačarji Sri Ram Bhadračarji iz Chitrakoota. 23 osobe iz Indije i drugih zemalja su primile naslov "Brahm kul Bhusan" i "Bharat Gaurav".
Paramhans Swami Mahešvaranandađijeva inauguracija u Mahamandalešvara Maha Nirvani Akhare
14. travnja 1998.na najsvetiji dan za obredno kupanje u Gangi, Paramhans Svami Mahešvaranandađi je proglašen Mahamandalešvarom Maha Nirvani Akare. Uz pjevanje vedskih mantra, Svamiđi je izveo puđu sljedeći upute pandita.
Prema svetoj tradiciji, primio je abhišek tilak and abhišek kalaš.
Svamiđi je potom odveden na binu na kojoj su svojim prisutnošću uveličali čitav događaj brojni Mahamandalešvari, Mahante (vođe hramova, škola…), predstavnici akhara i glavni svećenici mnogih hramova.
Nakon što je Svamiđi i formalno proglašen Mahamandalešvarom od sekretara Maha Nirvani Akhare, svi su ga Mahamandalešvari, Mahante, Sveci i panditi pozdravili i ceremonijalno mu stavili šal na ramena kao potvrdu svog blagoslova.
Sekretar akhare je istaknuo važnu ulogu koju ima Svamiđi u promicanju vječnih vrijednosti Sanatan Dharme i Joge u svakodnevnom životu širom svijeta. Sri Mahamandalešvar Svami Niranđananda Giriđi je upoznao publiku sa Svamiđijevim aktivnostima u svijetu i pozdravio je njegovo postavljanje za mahamandalešvara. Pitadešvar Ačarja (vođa akhare) Mahamandalešvar 108 Sri Svami Višvadevanandđi je pričao o bogatoj tradiciji akhare te je zaključio da će od sada akhara u Svamiđiju Mahešvaranandi imati mahamandalešvara koji je jednako vješt u engleskom i njemačkom jeziku kao i u hindiju. Dodao je kako će Svamiđi biti veliki dobitak za akharu i da će proširiti djelokrug njenih aktivnosti.
Njegova svetost Sri Mahamandalešvar Paramhans Svami Mahešvarananda Puriđi Maharađ se zahvalio svim prisutnim svecima, znalcima i mahamandalešvarima te im je zajamčio da će živjeti i raditi po tradicijama akhare i nastaviti s duhovnim i humanitarnim radom uz nadahnjujuće vodstvo svoga Gurua.
Dharma Čakravarti Paramhans Svami Madhavanandađi je također zahvalio Ačarji i ostalim mahamandalešvarima na primanju Svamiđija u svoje redove uz što se sa ljubavlju prisjetio mnogih trenutaka iz Svamiđijevog ranog života koji su ga uvjerili u njegovu veliku genijalnost i predanost vjeri.
Povijesna pozadina Akhara
Adi Šankar i njegova četiri učenika
Adi Šankar je imao četiri glavna učenika koji su se zvali Padampad, Hastamalak, Surešvar i Trotak. On je i osnovao 4 pitha: Đjotir Math na sjeveru, Šringeri Math na jugu, Govardhan Math u mjestu Đagannath Puri na istoku i Sarada Math na zapadu, a svakog od svojih četiri učenika je postavio za poglavara jednog matha. Učenici Hastamalaka (Govardhan Math, Đagannath Puri) pišu "Van" i "Aranja" u nastavku svojih imena. Učenici Surešvara (Đjotir Math, Badri Math) nose nastavak svojim imenima "Giri", "Parvat" i "Sagar", a Trotakovi učenici (Šringeri Math) pišu "Puri", "Bharthi" i "Sarasvati" iza svojih imena. Tako su svi sanjasiji uzimali jedno od tih prezimena što je izrodilo instituciju Dasnami (10 imena) među sanjasijima. Glavna Šaiva podsekta koju je uspostavio Šankara, “Dasnami” sanjasiji, poznati su i kao Vedik Šaiva. Nage su integrirane u monaški red. Dasnami redovnici su podijeljeni u dvije kategorije, oni koji nose spise - Šastradari i oni koji drže oružje – Astradhari.
Sanatan Dharma i mladi sadhui
Tijekom invazije Mahmud Gazurija, Mohammad Ghorija i Taimura, tisuće hinduističkih hramova su bili sravnjeni sa zemljom, a milijuni hindusa ubijeni. Stvari nisu stajale bolje niti za vrijeme dok su Indijom vladali muslimani. Spoznavši opasnosti od teroriziranja i progona sljedbenika Sanatan Dharme od fanatika i agresora ostalih vjeroispovijesti, Adi Šankara je shvatio da samo duhovna snaga nije dovoljna. Nastojao je da mlađi sadhui steknu mišićnu snagu kroz fizičke vježbe te da steknu vještinu rukovanja oružjem. Mathovi u kojima su se vježbale takve vještine su postali poznati kao “akhare” (mjesto za hrvanje).
Adi Šankara je savjetovao akharama da se odupru silom, ako je to potrebno, progonu hindusa i oskvrnuću njihovih svetišta. Tijekom muslimanske invazije i muslimanskog vladanja, te su akhare bile barijera od napada na hinuduse, njihova svetišta i institucije. Mnogo puta su naoružani članovi akhara hrabro pružili otpor progonu hindusa i oskvrnuću svetišta. Nerijetko su vladari tražili pomoć od Naga vojnika u svojim ratovima. Oni su slavno izvojevali mnoge bitke, a brojna snaga određenih akhara je dosezala 40.000. Nakon indijske neovisnosti, akhare su izgubile svoj vojni karakter, a njihovi sveci su se snažno posvetili propovijedanju i promicanju vječnih vrijednosti drevne indijske kulture i filozofije.
13 akhara
Postoji 13 akhara u Haridvaru i svaka od njih, pod vodstvom visoko cijenjenog sveca, ima brojne Mahamandalešvare. Većina njih ima svoje vlastite ašrame i učenike i izvan Haridvara. Najstarija akhara – Atal Akhara, je ustanovljena 646. godine u Gondvani. U 17. stoljeću Rađendra Giri iz te akhare je osvojio 114 sela u Đhansi U.P. Ta je akhara oživljena 1704. godine i njeno glavno sjedište je u Patanu, makar postoji i ašram u Kankhalu. Sadašnji poglavar akhare je Ačarja Sri Mahamandalešvar Mangalanand Giri.
Maha Nirvani Akhara je izdanak Atal Akhare. Sedam sadhua Atal Akhare je na uskraćen Gađanandđijev prašad otišlo i započelo tapas na Gangasagaru. Imali su daršan Kapil Munija i sa njegovim su blagoslovom ustanovili akharu 748. godine blizu Nil Dhara u Haridvaru. 1260. godine 22 000 Naga svetaca pod vodstvom svog srčanog vođe Mahanta Bhavand Girija, oslobodili su Kankhal od muslimanskih agresora i sadašnja akhara je točno na tom mjestu gdje su oni postavili svoju prvu zastavu. Ova akhara posjeduje hram Dakšesvar, a njen sadašnji poglavar je Ačarja Sri Mahamandalešvar Višvadevanand. Paramhans Sri Swami Mahešvaranandađi Maharađ je postao Mahamandalešvar ove akhare 13. travnja 1998. godine.
Avahan Akhara je ustanovljena 646. godine i reorganizirana 1603. godine. Glavno sjedište ove akhare je Dasamegh Ghat u Varanasiju (Benares). Ima i ašram u Rišikešu. Svami Anupgiri i Umrao Giri iz te akhare su bili slavni ratnici. Sadašnji ačarja je Sri Mahamandalešvar Svami Šivendra Puri.
Anand Akhara je ustanovljena u Beraru (država Madhja Pradeš) 855. godine, a njen glavni centar je u Varanasiju, makar ašrame ima i u Haridvaru. Njen ačarja je Mahamandalešvar Devanand Sarasvati.
Niranđani Akhara je ustanovljena u Mandvi (Guđarat) 903. godine. Njen glavni centar je Daranganđ, Allahabad. Imaju prekrasan ašram kod Dam Kothija u Haridvaru. Mansadevi and Vilvakesar hramovi u Haridvaru pripadaju toj akhari. Sadašnji ačarja je Sri Mahamandalešvar Punjanand Giri.
Đuna Akhara se naziva i Bhairav Akhara. Ustanovljena je 1145. godine u Karan Prajagu, Uttarkhand. Njen glavni centar je Mara Hanuman Ghat u Varanasiju, a njen ašram u Haridvaru je blizu Majadevi hrama koji posjeduju. Njihov ačarja je Sri Mahamandalešvar Lokešanand Giri.
Agni Akhara je ustanovljena 1136. godine i njihov je ačarja Sri Mahamandalešvar Svami Prakašanand Maharađ.
Gore navedenih 7 akhara su od Naga svetaca. Osim toga, postoje dvije akhare Udasin Sampradaje – Bara Udasin Akhara i Udasin Naja Akhara, jedna Nirmal Akhara i tri akhare Vaišnav Bhairagi Sampradaje – Digambar Ani Akhara, Panč Ani Akhara and Nirmohi Ani Akhara.
Prigodom Šahi Snana (kraljevskog kupanja) Maha Kumbha Mele, Mahamandalešvari, Mahante, Ačarje i poglavari svih tih 13 akhara sudjeluju u lijepo ukrašenoj procesiji do mjesta kupanja na Hari ki Pauri. Redoslijed po kojem ulaze u Gangu je unaprijed utvrđen. Na ovoj Kumbha Meli članovi Niranđani Akhare zajedno sa njima povezanom Anand Akharom su prvi na redu. Iza njih slijedi Đuna Akhara. Članovi Avahan, Agni, Atal i Maha Nirvani Akhara se kupaju treći po redu na dan Šahi Snana.